Kesan Sampingan Vitamin C terhadap berat badan.

By 8:57 AM ,

Assalammualaikum...

Dah makan Vitamin C pagi ni?
Vitamin C seringkali di kaitkan dengan kulit yang sihat.
Tetapi, tahukah anda yang Vitamin C juga ada kesan sampingan terhadap berat badan? Apakah kaitan Vitamin C dengan berat badan? Ok, jangan cepat melatah yer... Kesan sampingan Vitamin C terhadap berat badan ialah kesan yang baik. So, jangan risau ok.

Makan Vitamin C di pagi hari boleh meningkatkan metabolisme badan. Metabolisme adalah keupayaan badan untuk tukar makanan kepada tenaga. Bila metabolisme tinggi, berat badan akan mudah turun dan membantu dalam pembakaran lemak semasa senaman.

Satu kajian yang dijalankan di Arizona State University mengenai kehilangan berat badan mendapati, Vitamin C juga memainkan peranan dalam pembakaran lemak. Hasil kajian menunjukkan mereka yang mempunyai jumlah vitamin C yang cukup dalam badan mampu untuk bakar lemak 30% lebih tinggi berbanding mereka yang tak cukup pengambilan Vitamin C. Wow! 30% tu banyak jugak la kan. Jadi, ambil Vitamin C di pagi hari membantu untuk pembakaran lemak lebih efisen. Walaupun tak bersenam di waktu pagi, tapi kita ni lebih aktif di waktu siang berbanding malam kan. Otot-otot kita pun lebih banyak bekerja di waktu siang berbanding malam.

Bagaimana Vitamin C boleh Membakar Lemak?

Mungkin ada yang tertanya-tanya, bagaimana vitamin C boleh bakar lemak? Macam pelik je kan. Artikel yang ditulis dari Oregon State University menceritakan tentang kepentingan Vitamin C untuk pengeluaran carnitine, iaitu sejenis molekul yang menggerakkan lemak ke dalam sel-sel untuk ditukar menjadi tenaga. Carnitine adalah bahan yang dihasilkan dalam hati dan buah pinggang dan disimpan di dalam otot rangka, jantung, otak dan sperma. Vitamin C yang cukup perlu bagi sintesis carnitine dan pembakaran lemak. Dengan kata lain, vitamin C akan mengaktifkan carnitine. Jadi kalau lah susah sangat nak turun berat badan, atau dah cuba macam-macam cara, cuba lihat corak pemakanan anda. Adakah cukup pengambilan vitamin C seharian mengikut keperluan badan anda.

Jadi, jika mahukan makanan yang di makan di tukar menjadi tenaga, amalkan pengambilan vitamin C di awal pagi. Barulah dapat berat ideal yang diidam-idamkan.

Bagaimana ingin memastikan Vitamin C cukup dalam badan?

Cara paling mudah adalah melalui pengambilan supplement. Saranan terbaik adalah Vitamin C SR Shaklee yang lengkap dengan teknologi sustained release (memastikan vitamin kekal selama 5 jam dalam badan secra peringkat demi peringkat). Ini kerana jika dalam bentuk supplement, sukatan vitamin adalah mengikut USRDA iaitu cukup untuk keperluan badan seharian. Boleh amalkan juga makan buah-buahan sitrus yang kaya dengan Vitamin C. Walaubagaimanapun perlu di ketahui Vitamin C mudah hilang disebabkan faktor haba.

Vitamin C SR Shaklee mengandungi 180 biji dalam 1 botol. Tahan sehingga 6 bulan penggunaan.




Bacaan lanjut :
25 Kebaikan Vitamin C untuk kulit.
25 Sebab kenapa Vitamin C tergolong dalam vitamin wajib!
12 Testimoni Vitamin C yang anda takkan percaya!
Tidak perlukan suntikan lagi.



Berminat produk suplemen? Perlukan konsultasi? Jangan segan hubungi saya.
Pengedar Shaklee Gombak, Wangsa Maju, Setapak.
PM | Whatsapp 012 3917458
SID : 926943

You Might Also Like

0 comments